Postoji sport i postoji esport. Postoje sportaši koji svoje treninge održavaju na travnjaku i postoje sportaši koji svoje treninge održavaju u vlastitoj sobi. Isto tako postoje oni koji potonje ne vide kao prave sportaše. To su vjerojatno isti koji ni šah ne smatraju sportom, iako ga je Međunarodni olimpijski odbor proglasio njime. No esport je poseban iz više razloga.
Industrija video igara danas je, prije svega, na jednom sasvim drugom mjestu u odnosu na ono gdje je bila unazad samo deset godina. I dok je desetljeće u svijetu tehnologije čitava vječnost, treba imati na umu da video igre svoju genezu bilježe u kasnim pedesetima prošlog stoljeća, dok se esport, u pravom smislu te riječi, pojavljuje gotovo četrdeset godina kasnije, ranih devedesetih. Uzevši u obzir dinamičnu prirodu računalnih tehnologija te njihovu sveobuhvatnost, sam pojam „industrija video igara“ gubi jasne granice, a samim time i što se sve smatra video igrom. Primjerice, iako se casino igre poput ovih mogu uklopiti u širu definiciju gaming industrije, one nisu zastupljene u samoj definiciji esporta. No isto kako se casino industrija tek u određenim dijelovima preklapa s industrijom video igara, tako se i tradicionalni sport preklapa s esportom. Bez obzira bilo to preklapanje veliko ili malo, ne možemo reći da slot igre ne pripadaju gamingu, niti da nogomet nema veze s Rocket League, popularnom esport igrom.
Paradoks esporta: Prisutan, a neprimjetan
U trenutku kada nešto privuče pažnju velikih korporacija, jasno je da garancija uspjeha proporcionalno raste. Esport uživa pažnju korporacija, no ipak ostaje dalje od očiju mainstream medija. Štoviše, unatoč ozbiljnim brojkama koje generira, esport se i dalje ne shvaća dovoljno ozbiljno. Dio problema leži i u imidžu same riječi „gamer“. Bio to muškarac u tridesetima koji u sobi roditeljske kuće „igra igrice“, ili netko tko igranjem tih istih igrica zarađuje milijune eura godišnje, za generalnu populaciju nema bitne razlike.
Napori da se esport shvati ozbiljno dalekosežni su. Postoje određene inicijative kojima se esport želi uključiti u Olimpijske igre. To bi svakako bio ključni i završni korak na njihovom putu prema univerzalnom prihvaćanju te korak od kojeg bi možda više profitirale same Olimpijske igre nego esport, uzevši u obzir sve manju gledanost, i sve stariju publiku istih.
Velike brojke za veliki biznis
Tek kada raščlanimo sport i esport na čiste brojke, možemo vidjeti svu golemost potonjeg. Unatoč određenim ograničenjima kada je u pitanju direktno uspoređivanje ovih brojki, imamo dovoljno metrika po kojima možemo povlačiti paralele. Primjerice, podaci za američko tržište (2019) govore nam da turniri igre League of Legends imaju veću gledanost nego tri glavne like – MLB, NBA i NHL. Tek se NFL, kao najgledanija liga, izdvaja sa svojih 124 milijuna gledatelja godišnje. Prebacimo li to u kontekst nogometa, točnije UEFA Champions ligu, čiji su finali iz 2018. zabilježili 380 milijuna gledatelja, možemo vidjeti da je neozbiljno shvaćeni esport zapravo vrlo ozbiljan. Prema procjenama Goldman Sachsa, esport će do 2022. postati industrija vrijedna tri milijarde američkih dolara. Iako zaostaje u omjeru zarade prema ukupnom broju gledatelja u odnosu na tradicionalne sportove, esport ima gotovo jednake, ako ne i veće mogućnosti za monetizaciju, kao što su sponzorski ugovori s velikim brandovima.
Otpornost na iskušenja i ustrajnost kao ključ uspjeha
Ne tako davno, na X-Games – godišnje natjecanje u ekstremnim sportovima – gledalo se gotovo s visoka, kao na besmislen prolazni trend. Danas su X-Games zagazile duboko u mainstream prostor, bar u SAD-u, a ondje šaljemo i vlastite natjecatelje. Esport se također pokazao donekle otpornijim na krize u odnosu na tradicionalne sportove, jer oni se oslanjaju na fizičku prisutnost igrača, ali i publike, dok esport može potpuno normalno egzistirati samo u virtualnoj domeni. Esport ima sve komponente za uspjeh, ali možda jednostavno mora dočekati smjenu generacija. U tome slučaju, ustrajnost će se pokazati kao najbolja dugoročna strategija. Jer entuzijazma definitivno ne manjka.