Max Verstappen postao je najmlaฤi svjetski prvak u Formuli 1 od Sebastiana Vettela 2010. godine. Tada je Seb odnio titulu za kormilom Red Bulla sa samo 23 godine i 133 dana, a u nedjelju je isti podvig poลกao za rukom โLeteฤem Holandezuโ, ali s malo manje od godinu dana zaostatka (24 godine i 73 dana). Time je Max dospio na ฤetvrto mjesto najmlaฤih svjetskih prvaka, iza spomenutog Vettela, te Hamiltona i Alonsa. Samo je Alonso od navedenih uspio koliko-toliko โlaganoโ doฤi do prve titule โ iskoristio je slabu Schumacherovu sezonu te jedinog pravog konkurenta, Raikkonena, ostavio 21 bod iza sebe (to bi bilo ekvivalentno 53 boda, za danaลกnji sustav bodovanja). Preostala trojica dobrano su se namuฤila potvrdivลกi ukupno slavlje u posljednjoj utrci sezone. Ono ฤemu smo svjedoฤili u nedjelju, nikada u povijesti F1 nije se dogodiloโฆ
Pravi spektakl
U Brazilu smo vidjeli moฤ Hamiltonovog Mercedesa. U trenucima sezone kada je sve odlazilo na stranu Red Bulla i njegovog prvog vozaฤa, znali smo da viลกestruki uzastopni ลกampion meฤu konstruktorima ima โasโ u rukavu. Nakon petog mjesta u Turskoj, bilo je jasno da si Lewis do kraja sezone ne smije priuลกtiti niti jedan kiks. Dva druga mjesta na sjevernoameriฤkom kontinentu dodatno su primaknula Maxa trofeju, no Brazil je trebao biti prekretnica. ฤetiri utrke prije kraja i 19 bodova zaostatka nisu ulijevali nadu Lewisovim fanovima. Postavke njegovog bolida na Interlagosu graniฤile su s regularnoลกฤu, a sve komponente nisu niti mogle biti zadovoljene. Zbog neispravnog zadnjeg krila uzrokovanog prevelikim otvorom za DRS, morao je startati s posljednje pozicije u sprint-kvalifikacije. Ondje je, pak, u manje od pola sata stigao do pete pozicije, da bi ga suci ponovno unazadili, ovaj put za pet mjesta zbog promjene motora. Unutar Mercedesa napravljeno je to s jasnom namjerom buduฤi da su znali performanse bolida na Interlagosu. Lewis je odnio pobjedu nakon mora nedaฤa. Iako je Max i dalje imao ugodnu prednost od 14 bodova tri utrke prije kraja, ฤinilo se kako sezona okreฤe na Britanฤevu stranu.
Uoฤi VN Katara, izraฤunali smo kako je moguฤe da prije posljednje utrke dvojica najboljih budu bodovno izjednaฤeni. Gledajte ฤuda. Tako se i dogodilo. Dogodilo se neลกto ลกto se nije zbilo od 1974. godine kada su vrh tablice uoฤi zadnje utrke dijelili kasniji pobjednik Emerson Fittipaldi i ล vicarac, Clay Regazzoni. Samo se mora uzeti u obzir da se tada dijelilo mnogo manje bodova. Naposljetku su Fittipaldi i Regazzoni imali zajedno 107 bodova, a sada je sam Verstappen stigao do 395,5 bodova. Napetost kakva je stvorena uoฤi VN Abu Dhabija, nije doลพivljena jako dugo u svijetu Formule 1. Ameriฤka vladajuฤa struktura zadovoljno je trljala ruke, a komentatorski dvojac na Sky Sportsu, David Croft i Martin Brundle, viลกe je puta naglaลกavao kako ovu utrku prate mnogi koji nikad prije nisu pratili Formulu 1. I uistinu, prireฤen je pravi spektakl, i za โveteraneโ i za โpoฤetnikeโ. Utrka sama po sebi nije bila ljepotica, ali je imala sve da zadovolji svaฤije apetite. Jasno, ako niste Lewisov navijaฤ.
ลฝivotinja Checo
Iako Sir Lewis iza sebe ima sedam naslova, Max je veliki pritisak podnio kao veliki ลกampion. Bio je svjestan snage protivnikovog bolida, njegovog iskustva te je kako ฤe mu neophodan biti faktor sreฤe. Red Bull nema pretjerano ugodnu povijest โdruลพenjaโ u trokutu s FIA-om i Mercedesom te su Horner i druลกtvo bili naroฤito oprezni. Njihove crne slutnje djelomiฤno su se obistinile nakon ลกto je Max izgubio vodeฤu poziciju veฤ u prvom zavoju, a malo kasnije iลกao je zaobilaziti Lewisa otjeravลกi ga sa staze. Branitelj naslova morao je uzeti preฤac, no nije mu bilo nareฤeno vraฤanje prvog mjesta mladom Nizozemcu. Tada su krenuli veliki prosvjedi u redovima Red Bulla. Znali su da im Maxove vjeลกtine viลกe neฤe moฤi donijeti titulu.
Ne smijemo zaboraviti niti Pereza, โลพivotinju Checaโ, kako ga je prozvao Maxov inลพenjer. Nakon ลกto je Lewis otiลกao po novi set guma, morao je napasti Meksikanca koji se lavovski branio te jako usporio Hamiltona. U tren oka Max se stvorio iza njega, a Hamilton je ugrabio posljednju priliku za prolaskom. Nekoliko krugova kasnije gledali smo posljednje trenutke na F1 stazi velikog Kimija Raikkonena, najveฤeg Finca u โoktanskom cirkusuโ uz dvostrukog svjetskog prvaka, Miku Hakkinena. ฤak 349 utrka u svom CV-u ima Kimi kojeg ฤemo pamtiti i po osebujnoj, strahovito simpatiฤnoj naravi, ali i po sjajnim vozaฤkim vjeลกtinama koje su mu donijele naslov prije 14 godina. Kimi, hvala na prekrasnih 19 sezona u Formuli 1!
No, Mikey!
Kao da je Kimi znao da ฤe pogled na zavrลกnicu biti bolji kraj staze, nego na stazi. Problemi s hidraulikom njegovog momฤadskog kolege, Giovinazzija, katapultirale su Verstappena u boks tijekom virtualnog sigurnosnog automobila. Lewis je u tim trenucima zapoฤinjao novi krug te je pitao svog trkaฤeg inลพenjera je li pametno da i dalje vozi sa starim gumama. Ovaj mu odgovara da bi mogao kompromitirati prvo mjesto te da je bolje da ne uzima taj rizik. Nizozemac se vratio na stazu sa zaostatkom od 17 sekundi, a u nekoliko krugova smanjio ga je na 11-12 sekundi. Viลกe od toga nije uspio. Bili smo uzbuฤeni mislivลกi kako ฤe se zaostatak dodatno โtopitiโ, no ฤudesno su Hamiltonove gume izdrลพavale pritisak. Desetak krugova prije kraja, komentatorski dvojac Sky Sportsa dobio je na vezu Christiana Hornera koji je pred ฤitavim svijetom izjavio: โTreba nam ฤudo!โ.
Krug 53 od 58. Dvojica posljednjeplasiranih, Latifi i Mick Schumacher, odluฤili su โzapapritiโ stvari. Nakon blaลพega kontakta, Latifi se svojom krivicom zabija u ogradu nakon proklizavanja na rubniku. ล ou je mogao poฤeti! Max je odmah uletio i treฤi put u boks, po najsvjeลพiju varijantu soft guma. Donijelo mu je to veliku prednost nad Lewisom koji je prigrlio stazu nadajuฤi se kako ฤe izdrลพati na setu guma starom 40-ak krugova. ฤekale su se upute sa staze, a redari su uspjeli maknuti krhotine sa staze taman do onog roka kada je to trebalo biti napravljeno. Mercedes je priลพeljkivao kraj utrke od strane Michaela Masija iz FIA-e, ali dragi prijatelj Tota Wolffa ga je iznevjerio. Bilo je jasno, u 1297. i posljednjem krugu sezone saznat ฤemo pobjednika Formule 1. Neลกto ลกto se nije dogodilo nikada prije!
Max je u posljednji krug krenuo kao da je puลกten s lanca. Poput Mad Maxa. Lewisove nade rapidno su padale iz sekunde u sekundu. Veฤ u petom zavoju Max je prestigao Lewisa koji je kasnije u DRS zoni pokuลกao vratiti prvu poziciju, ali nije uspio. Dok je postajalo jasno kako je โฤudoโ u zavrลกnoj fazi procesa, oฤajni Toto Wolff, poput zlikovca kojeg su izdali vlastiti vojnici, uzima sluลกalice i mikrofon i obraฤa se Masiju moleฤi ga i kudeฤi pred cijelim svijetom: โNo Mikey! No, no, Mikey, that was so not right!โ. Uzalud. Kasnije je Michael Masi rekao Totu da je rijeฤ o utrkivanju, indirektno dajuฤi do znanja da je takva odluka donesena zbog gledatelja, kako je i Lando Norris kasnije izjavio. No, to ne umanjuje ฤinjenicu da je Max Verstappen zasluลพeno osvojio naslov F1 pobjednika.
U brojnim statistiฤkim parametrima Verstappen je zavrลกio sezonu s prednoลกฤu nad Lewisom:
- pobjede: Max vs Lewis 10:8
- pole positions: Max vs Lewis 10:5
- utrke s najbrลพim krugom: Max vs Lewis 6:6
- postolja: Max vs Lewis 18:17
- krugovi u vodstvu: Max vs Lewis 652:297.
Max Verstappen pobijedio je svog prvog velikog protivnika u F1 karijeri. A bit ฤe ih joลก. U neku ruku, protekla bitka s Hamiltonom bila mu je moลพebitno presudna za nastavak karijere. Ovako je Max veฤ s 24 navrลกene godine pokazao kako je sposoban uzeti ukupnu pobjedu protiv mnogo iskusnijeg i trofejnijeg rivala u boljem bolidu. Dok smo posljednju godinu sluลกali usporeฤivanja izmeฤu Hamiltona i Schumachera, je li vrijeme da uskoro krenu komparacije Verstappena i Schumachera?
Verstappen vs Schumacher
Za Maxa Verstappena ฤulo se i prije nego ลกto je stigao na grid. I ลกef Mercedesa Toto Wolff, kao i voditelj razvoja vozaฤa Red Bulla, Helmut Marko, vrlo rano su shvatili da je on sljedeฤa velika stvar i krenuli su za njim s unosnim ponudama. Dvije momฤadi morale su se boriti za usluge mladog fenomena, a Red Bull je na kraju nadmaลกio njemaฤkog diva. S druge strane, Michael Schumacher je 1991., u svojoj prvoj sezoni napravio sjajan posao kvalificiravลกi osrednjeg Jordana na peto mjesto na VN Belgiji. Benetton i Jordan morali su voditi pravnu bitku oko njegovih usluga.
Max Verstappen brzo je promoviran u seniorsku momฤad Red Bulla u svojoj drugoj godini i pobijedio je veฤ u debitantskoj utrci s timom te iste 2016. godine. Tijekom ove sezone Verstappen je imao bolid sposoban boriti se s najboljima na gridu. Posljednjih godina redovito se borio protiv Lewisa Hamiltona, Valtterija Bottasa, Daniela Ricciarda, Sebastiana Vettela, joลก ranije Nice Rosberga. Njegov ratoborni stil voลพnje i nepopustljiva priroda ฤeลกฤe su mu donosili dobroga nego loลกega. Tijekom svojih prvih nekoliko godina u Red Bullu, Verstappen bi se u viลกe navrata sukobio s Vettelom i Lewisom pokuลกavajuฤi postiฤi viลกe od onoga ลกto je bilo moguฤe s Red Bullom. Sliฤnu putanju imao je i Michael Schumacher. Prelazak u Bennetton omoguฤio mu je da se bori protiv Ayrtona Senne, Nigela Mansella, Alaina Prosta i drugih na vrlo zahtjevnom gridu.
Postoji neลกto ลกto je Michaela Schumachera uฤinilo vozaฤem kakav je bio. To je ista stvar koja Maxa Verstappena ฤini vozaฤem kakav i jest. To je stil voลพnje koji krasi oba vozaฤa. Michael nikada nije dao ni centimetar viลกe svojim suparnicima nego ลกto je htio kada su u pitanju bile velike bitke. Je li povremeno prelazio granicu? Naravno da je, ali gdje god je mogao, svojim bi suparnicima pruลพio najmanji moguฤi minimum i niลกta viลกe. Mnogo se puta ovaj stil voลพnje smatrao nesigurnim, ฤak i nesportskim, i zbog toga bi se Nijemac suoฤio s popriliฤnim kritikama. Max Verstappen je vrlo sliฤnog karaktera te je veฤ u poฤetnim godinama svoje F1 karijere stvorio imidลพ โzloฤestog deฤkaโ.
Michael je svoj prvi naslov osvojio gotovo u 27. godini. Max je do njega stigao tek s 24 napunjene godine. Hoฤemo li za desetak godina priฤati o โnovomโ najboljem svih vremena? Za poฤetak Maxu predstoji obraniti titulu naredne godine. Tada ฤe on biti lovina, a ne lovac. Vidjet ฤemo kako ฤe se snaฤi u toj ulozi.