Napokon, stigao je kraj ฤekanju. Stigao je kraj zimi. Barem ลกto se tiฤe najbrลพeg sporta na svijetu. Ovog vikenda sve rasprave i spekulacije padaju u vodu, a motori se pale. 72. sezona svjetskog prvenstva Formule 1 spremna je poฤeti. Veฤ sutra, kada bolidi u 12.30 pojure stazom u Bahreinu, malo ฤemo bolje znati ลกto nas ฤeka. U subotu, veฤ puno bolje. No, ลกto znamo veฤ danas?
ฤEKA LI NAS NAPOKON BORBA NA VRHU?
Fanovi Formule 1 veฤ su gotovo i zaboravili kakav je osjeฤaj pratiti borbu viลกe vozaฤa i viลกe momฤadi za vozaฤki i konstruktorski naslov do posljednje utrke sezone. Najbliลพe tome stizao je Ferrari s Vettelom 2017. i 2018., no oba ta napada oslabjela su puno prije finala u Abu Dhabiju, kada bi svi veฤ vrlo dobro znali da ฤe i ta sezona pripasti Lewisu Hamiltonu i Srebrnim strijelama. No, sve ukazuje na to da ฤemo ove godine gotovo svaku utrku provesti, kako se kaลพe, na rubu fotelja. Red Bull je joลก krajem proลกle sezone pokazao odliฤnu formu, ลกto je kulminiralo dominantnom pobjedom Verstappena u Abu Dhabiju. Buduฤi da se zbog odgode novog pravilnika za 2022. ova sezona pretvorila u tranzicijsku (sve su momฤadi manje-viลกe zadrลพale bolide identiฤne proลกlosezonskima, uz neke manje obavezne preinake), za oฤekivati je da ฤe Bikovi i ovu sezonu zapoฤeti vrlo blizu Mercedesu. Dapaฤe, ako je imalo za vjerovati predsezonskim testiranjima (takoฤer odrลพanima na stazi u Bahreinu, popriลกtu prve utrke), moลพda se Verstappen i druลกtvo naฤu ฤak malo ispred svjetskih prvaka. Barem na poฤetku sezone, a s par pobjeda na poฤetku sve postaje zanimljivo. Nije zanemariva ฤinjenica da ove sezone austrijska momฤad ima i pouzdanog i dokazanog drugog vozaฤa u liku i djelu Sergia Pereza, jednog od najkonzistentnijih vozaฤa proteklog desetljeฤa. Izvjesno je da ฤe Meksikanac biti mnogo pouzdaniji ลกto se tiฤe redovitog skupljanja bodova i postolja, neฤeg ลกto nije krasilo Red Bullove juniore Gaslyja i Albona proteklih sezona.
KRAฤI TRENINZI, MOGUฤE SPRINT UTRKE
Ove nas sezone ฤeka i blago izmijenjen format vikenda. A moลพda, kasnije u sezoni, i viลกe nego blago. Treninzi su ove sezone skraฤeni za pola sata, te ฤemo i petkom pratiti jednosatne treninge (za razliku od dosadaลกnjih dvaput po sat i pol), kao ลกto je dosad uvijek bio i onaj subotom. Namjera je da ovom promjenom momฤadi uฤu onaj “pravi” dio vikenda (kvalifikacije i utrku) malo “nespremniji” no inaฤe, ลกto bi pridonijelo uzbuฤenjima. Opฤi je stav da vozaฤi imaju i previลกe vremena za prilagoditi se stazi prije kvalifikacija te da ih treba staviti pod veฤi pritisak. Hoฤe li tome uistinu biti tako, vidjet ฤemo veฤ nakon prvih nekoliko utrka. Uz kraฤe treninge, vodstvo Formule 1 ozbiljno razmatra isprobavanje kraฤih sprint utrka subotom na nekim utrkama ove sezone, koje bi igrale ulogu kvalifikacija. Prema tom formatu, standardne bi se kvalifikacije odrลพale nakon jednog slobodnog treninga petkom te bi rezultat tih kvalifikacija odredio poredak za sprint utrku u subotu poslijepodne. Utrka bi se vozila do 100 km te bi njen konaฤni rezultat predstavljao startni grid glavne utrke u nedjelju. Uz to, vozaฤi koji zavrลกe na prva tri mjesta zaradili bi i neลกto bodova. Miลกljenja su izrazito podijeljena oko ove ideje, vozaฤi su gotovo jednoglasno protiv, ลกefovi momฤadi gotovo jednoglasno za. Kako sada stvari stoje, samo se ฤeka dan potvrde ove odluke. Plan je da se takav format vikenda odrลพi tijekom trkaฤih vikenda u Velikoj Britaniji, Italiji (Monza) i Brazilu, kao proba za iduฤu sezonu, za koju se planira koriลกtenje ovog formata na svim utrkama. Hoฤe li to iฤemu sliฤiti, neki ne ลพele ni saznati. No, izgleda da, htjeli ili ne htjeli, ubrzo hoฤemo.
BRZO SNALAลฝENJE KLJUฤNO
U ovu sezonu ulazimo sa samo tri momฤadi koje su zadrลพale istu vozaฤku postavu kao i u 2020. (Mercedes, Alfa Romeo, Williams). S obzirom na tu ฤinjenicu, poฤetak ฤe sezone obiljeลพiti i utkre u snalaลพenju u novim okruลพenjima. Iako je sezona vrlo duga, najduลพa ikad s 23 utrke, vremena za posrtaje i poฤetniฤke greลกke i dalje nema. Svaka utrka, svako izlijetanje je presudno. A gdje god pogledamo, nalazimo na novu situaciju u kojoj se brzo treba stabilizirati. Nakon karijera dosad provedenih u manjim momฤadima koje su se borile za bodove u sredini poretka, za koje bi svako sluฤajno postolje bilo ravno osvajanju naslova, Sergio Perez (Red Bull) i Carlos Sainz (Ferrari) oboje odjednom dolaze u veliku momฤad, koja sa sobom nosi konstantan pritisak najviลกih ostvarenja, najjaฤe moguฤe forme u svakoj utrci. ล panjolcu ฤe moลพda biti lakลกe s obzirom na Ferrarijevu trenutnu formu (ili, preciznije, nedostatak iste) no i u sredini poretka treba biti konstantno na najviลกoj razini kako bi se skupljali dobri bodovi i ลกto brลพe doลกlo nazad na vrh, kamo talijanska momฤad definitivno i pripada.
Pod velikim je poveฤalom i povratnik u sport, dvostruki svjetski prvak Fernando Alonso, koji dolazi u Alpine (bivลกi Renault) s namjerom da momฤad s kojom je nekoฤ ostvario svoje najveฤe uspjehe pomogne vratiti na vrh. Mnogo je upitnika nad njegovim godinama (39) i moguฤnostima te ฤe biti zanimljivo pratiti moลพe li ove, ali, joลก bitnije, iduฤe sezone parirati mladim snagama poput Verstappena, Leclerca i Russella na najviลกoj razini. Pod manjim ฤe pritiskom naizgled biti dva Haasova debitanta, Nikita Mazepin i moลพda najoฤekivanije ime u Formuli 1 u zadnjih nekoliko godina, Mick Schumacher. Nakon sezone za zaborav proลกle godine, ลกefovi Haasa veฤ su “otpisali” i ovu nadolazeฤu, naglasivลกi da ne planiraju nadograฤivati trenutni bolid buduฤi da sva sredstva ulaลพu u 2022. godinu. Slijedom toga, Mazepin i Schumacher imaju sezonu za uฤenje bez pritiska, no to sa sobom donosi i frustracije “usamljene” voลพnje na samom zaฤelju grida. Suprotno njima, perspektivni Japanac Yuki Tsunoda u AlphaTauriju svakog ฤe vikenda napadati pozicije visoko u bodovima i pokuลกavati se dokazati protiv jednog od trenutno najkonzistentnijih na gridu, Pierrea Gaslyja.
Sve u svemu, jedva ฤekamo. Gdje god se pogleda, moลพe se naฤi neลกto zanimljivo, neka borba ili intriga za polizati prste. Sezona poฤinje sutra u Bahreinu, nastavljamo u legendarnoj Imoli te joลก jednim posjetom Portimau, koji je pruลพio odliฤnu utrku proลกle sezone. Posljednja je ovo sezona jedne ere, posljednja sezona u kojoj ฤemo gledati ovakve bolide, posljednja sezona Honde… A moลพda i posljednja sezona statistiฤki najboljeg svih vremena, posljednja sezona Lewisa Hamiltona. Vidjet ฤemo. Kako ฤesto kaลพemo u sportu, niลกta nije sigurno osim tog da niลกta nije sigurno. Okolnosti s koronavirusom i njegovim moguฤim utjecajem na vozaฤe i kalendar ne treba ni spominjati. Zato, prestanimo s priฤom i veลพimo se, sutra kreฤemo.