Posljednjih nekoliko godina popularnost za relijem porasla je u granicama Hrvatske. Usprkos tomu što nemamo vozače u svjetskom reli vrhu, mnogi žele uživo vidjeti zvijezde poput Sebastiena Ogiera, Elfyna Evansa ili mladog superstara, Kallea Rovanperu, u nadmetanjima na uskim cestama sjeverne Hrvatske. Kao i u ostalim auto-moto sportovima, tako i u reliju najveću prednost imaju vozači iz bogatijih država. Stoga, pravo je pitanje kada ćemo gledati jednog Hrvata u borbi za vrhunska dostignuća u WRC-u.
Nekada smo u WRC-u gledali Juraja Šebalja (od 2003. do 2006. u tri reli-utrke), prije toga zaljubljenici u reli uživali su u majstorijama Nike Pulića, a posljednjih godinama u okvirima relija u Hrvatskoj nitko nije tako uspješan kao Viliam Prodan. Ovaj 37-godišnji višestruki državni prvak iz Buzeta dotaknuo se svojih posljednjih rezultata, relija u Hrvatskoj, ali i privatnog života…
Ovu sezonu obilježili su odlazak na natjecanja u sklopu Slovenskog prvenstva i novi suvozač. Kakvima su se pokazale te odluke?
– Da, za ovu sezonu dogovor s partnerima bio je nastup na Slovenskom prvenstvu. Utisci su jako dobri, konkurencija jaka, a reli je kao sport više nego prepoznat kod naših susjeda, ali zbog strateške situacije, nakon tri natjecanja odlučili smo se povući iz Prvenstva kako bismo se što bolje pripremili za iduću sezonu. Nije nam ni najmanje krivo zbog poteza da nastupimo kod Slovenaca. Krivo nam je samo da smo bili prisiljeni stopirati naš program. Novi suvozač za ovu sezonu je kolega Marko Stiperski, više nego iskusan suvozač s kojim smo se odmah prilagodili, što se vidi po odličnim rezultatima.
Rezultati tri odvožene utrke pokazuju odlične plasmane. Kakva je slovenska konkurencija naspram hrvatske i kako je voziti na njihovim stazama? Koje su najveće sličnosti i razlike?
– Prvenstvo Slovenije jedna je ozbiljna liga s jako puno dobrih i brzih posada, jako puno ozbiljnih kompanija koje podupiru svoje sportaše. To je liga s jako puno publike i medijske popraćenosti, tako da je izuzetna čast i gušt natjecati se kod naših susjeda. Brzinski ispiti podosta su različiti u usporedbi s našima, a na našu žalost, usporedba našeg državnog prvenstva i njihovog je gotovo nemoguća – oni su mnogo ispred nas.
Ovu hrvatsku sezonu si propustio. Što će biti iduće sezone? Vraćate li se?
– Istina, ovu hrvatsku sezonu smo preskočili, nastupili smo samo na reliju u Kumrovcu jer podržavamo organizatore istoimenog relija za koji smatram da je najbolji automobilistički događaj u Hrvatskoj, uz Buzetsko brdo na kojem smo također bili i testirali automobil s kojim imamo u planu nastupe za iduću sezonu, a to je Ford Fiesta Rally3. Za sada nemamo plan dogodine se vratiti u sustav državnog prvenstva Hrvatske, nego planiramo voziti utrke po Europi.
‘Imamo nekoliko jako dobrih mladih vozača, ali financije koče’
Kažu da na mladima svijet ostaje. Koje su to mlade nade hrvatskog automobilizma koje će nastaviti voziti reli?
– Ne znam koliko je svijetla budućnost hrvatskog relija. Imamo nekoliko mladih jako dobrih vozača i vozačica (Pokos, Jurišić, Iđaković, Mogorović,…), ali su financije te koje koče puno toga. Mladi Jan Pokos već se okušao u reliju, pokazao da je jako dobar i da može puno uz dozu sreće. Emanuel Iđaković je mladi dečko iz Petrinje koji ove sezone suvereno vodi među juniorima u državnom prvenstvu te se nadam da će to netko zapaziti jer se radi o velikom potencijalu, a preostali dvojac (Matija Jurišić i mlada Stefani Mogorović) više je orijentiran na brdske i kružne staze, ali se nadam da će se i oni jednog dana opredijeliti za reli jer itekako imaju znanja i predispoziciju za najtežu disciplinu autosporta.
Ove godine otišao si i na utrku Formule 1 u Monte Carlo. Kakvi su dojmovi? Je li te privukao taj sport nakon gledanja uživo? Jesi li probao sjesti u bolid?
– Imao sam priliku otići na F1 vikend u Monte Carlo i mogu reći da je to bilo zaista posebno iskustvo, iako samo kao promatrač. Radi se o jednom od najvećih sportskih događaja na svijetu, zaista je privilegija bar na kratko biti dio toga. Preporučujem svakome tko može i tko voli automobilizam da se jednom uputi put Monaka jer neće požaliti.
Tko je Viliam Prodan kad nije reli vozač? Saznali smo da se vrlo dobro snalaziš u maslinarstvu, očinstvu i biznisu. Reci nam malo više o tome – kako se snalaziš u svim tim ulogama?
– Maslinarstvo nije grana kojom se bavim, ali je svakako dobar psihološki odmor od svakodnevnice. Nekoliko puta godišnje uspijem pobjeći s ekipom, malo “okrenemo” roštilj i dobro se opustimo uz zelenilo maslina. A otac? To je definitivno najljepša, ali ujedno i najteža uloga, trudim se biti što bolji, a koliko sam dobar, ne bih sam sebi sudio, ha-ha. Biznis je sastavni dio moje osobnosti, kad nisam u biznisu, onda sam u sportu, a kad nisam u sportu, onda sam u biznisu. Nekako uspijevam raditi na dva kolosjeka. Nije lako, ali uz dobru organizaciju, sve je moguće.
7 brz🏎️p🏎️teznih Viliama Prodana
🏎️ Najdraži rally vozač na svijetu? Sebastien Loeb.
🏎️🏎️ Najdraža utrka na svijetu koju si vozio? Rally Monte Carlo.
🏎️🏎️🏎️ Svjetska utrka na kojoj bi volio voziti? Dakar i Pikes Pike (brdska utrka u Americi).
🏎️🏎️🏎️🏎️ Voliš li adrenalin i u drugim aktivnostima? Ne.
🏎️🏎️🏎️🏎️🏎️ Najteža utrka koju si vozio? Rally Monte Carlo, iako naš Croatia Rally nije daleko od njega.
🏎️🏎️🏎️🏎️🏎️🏎️ Najljepše mjesto koje si posjetio? Prošao sam svijeta, ali hrvatska obala je jedinstvena.
🏎️🏎️🏎️🏎️🏎️🏎️🏎️ Najljepše u sportu, najteže u sportu? Najljepše – kad se popneš na pobjednički podij. Najteže – trening.
Intervju napisali Jana Radeljak i Luka Petković.