Ukupno 45. izdanje Croatia Rallyja iza nas je. Koliko god ovo reli-natjecanje bilo poznato u ovom dijelu Europe, nismo sigurni koliko ga je svijet znao sve do proteklog vikenda, kada je po prvi put u povijesti Hrvatska organizirala utrku koja se boduje za Svjetsko reli prvenstvo (WRC). Ne želimo pretjerivati pa se razmetati tvrdnjama da je ovo podjednako veliko kao da smo ugostili Formulu 1, no niti to nije daleko od istine. Frapantne su brojke koje pokazuju da je tijekom 2019. godine WRC pratilo oko 800 milijuna ljudi. Kratko rečeno, bila je ovo jedna fenomenalna promidžba „Lijepe naše“ u svijetu, pa čak i kad se nešto zbiva daleko od mora…
Svoju 51. pobjedu u karijeri odnio je ponajveći vozač u povijesti, Sebastien Ogier, i to u izuzetno tijesnoj borbi s drugoplasiranim Elfynom Evansom, svojim momčadskim kolegom u Toyota Yarisu. Pored njih na postolje se još ugurao Thierry Neuville. No, po čemu ćemo najviše pamtiti debitantsku predstavu Croatia Rallyju u kalendaru WRC-a?
5. Izlijetanje vodećeg u poretku nakon nepunih pet kilometara
Natjecanje prvog dana, dakle, u petak, obilježilo je izlijetanje, samim time i odustajanje najvećeg talenta svjetskog relija te vodećeg u ukupnom poretku nakon prve dvije utrke, mladog 20-godišnjeg Finca, Kallea Rovanpere. Nakon četvrtog mjesta na otvaranju sezone u Monte Carlu te druge pozicije na Arctic Rallyju na svom terenu u Finskoj, na prvoj etapi Croatia Rallyja, Rude – Plešivica, nije uspio zadržati koncentraciju te je prebrzo ušao u jedan zavoj i završio u provaliji. Očito ga je uzbuđenje koje je iskazivao uoči utrke koštalo plasmana, bilo kojeg. Njegovu Toyotu nisu uspjeli na vrijeme popraviti za nastavak natjecanja što je automatski značilo diskvalifikaciju te pad s prvog mjesta ukupnog poretka.
4. Treća najmanja razlika u povijesti
Koliko je zanimljiva bila kompletna utrka, a pogotovo završnica, govori podatak da je razlika između prvoplasiranog Ogiera i drugoplasiranog Evansa, koja iznosi samo šest desetinki, treća najmanja vremenska razlika u povijesti WRC-a! Prvi pratitelj bio je bliži pobjedniku samo 2007. godine na Novom Zelandu kada je Marcus Groenholm izvojevao pobjedu ispred najvećeg u povijesti, Sebastiena Loeba za samo tri desetinke sekunde, a rekord datira iz 2011. i strahovito tijesne pobjede Ogiera ispred Jarija-Mattija Latvale koja je iznosila 0.2 sekunde. Važno je napomenuti da je u obje te utrke zaostatak trećeplasiranog za slavljenikom bio poveći (2011. Loeb 27.7 s, 2007. Hirvonen čak 1:42.8 m), a u Hrvatskoj je i treći Neuville bio vrlo blizu, na samo 8.1 sekundu zaostatka za Ogierom.
3. Lijepi odaziv publike
Uoči početka relija bili smo malo skeptični kakav će biti odaziv publike uz prekrasne staze kroz tri županije gdje su se održavale etape, Karlovačku, Zagrebačku i Krapinsko-zagorsku. Trenutna pandemija uzrokovala je okrnjeni broj zaljubljenika u autosport, a sigurni smo da bi na desetke tisuće stranih turista pohodilo Hrvatskoj u ovo lijepo proljetno doba godine. No, i ovako svjedočili smo prekrasnim scenama, pogotovo posljednjeg dana kada su se etape vozile od Blizneca do Kumrovca, dakle, po Krapinsko-zagorskoj županiji. Uz staze okupilo se više od desetak tisuća gledatelja. Za svaku pohvalu. Itekako se vidjelo da je WRC stigao u Hrvatsku!
2. Ogier i Zagreb
Uvelike smo se radovali dolasku jednog od najvećih reli-majstora, velikog Sebastiena Ogiera koji iza sebe ima čak sedam osvojenih titula najboljeg na svijetu (više ima samo Loeb – devet). Još da je i Loeb stigao spektakl bi bio samim time veći, no i ovime smo se zadovoljili. Međutim, Ogier je u nedjelju nekima postao trn u oku nakon prometne nesreće za koju je bio sukrivac, a koja se dogodila u Dubrovačkoj aveniji u Zagrebu, na putu do prvog „brzinca“ posljednjeg dana. Vozač u BMW-u očito je pomislio da može nadjačati velikog Ogiera, stisnuo je gas, no Francuz ga očito nije vidio dok je skretao u desni trak i sudar je bio neizbježan. Još se nije zaustavio policiji, a malo kasnije je prošao i kroz crveno svjetlo na semaforu. Pod svaku cijenu želio je Seb do starta prve etape… Naravno, najprije je uslijedio popravak Toyote. I unatoč tomu, Ogier je naposljetku slavio 51. pobjedu karijere i drugu ove sezone, no kazna je stigla na vrata. Kao što je vozaču BMW-a stigao poziv na večeru. Osobno od Francuza…
1. „Gle, kotač!“
Ovu kratku listu nismo mogli ne zaključiti veselom družinom iz Posavine koja je dobrano nasmijala cijelu Hrvatsku. Snimka na kojoj „euforično“ proslavljaju otpadanje kotača s Ford Fieste jednog od natjecatelja, nakon čega trče prema tom kotaču, da bi naposljetku „spašavali živu glavu“ pred nadolazećim novim vozačem, proslavila ih je do te granice da su zasjenili i pobjedu Ogiera. Ekipa je dobila i svoj naziv, „Kotač ekipa“, a kao nagradu vrijedan suvenir mogu zadržati za sebe. Ovih šest momaka debi Croatia Rallyja u WRC-u pamtit će do kraja života…
Naravno, bilo je pregršt drugih situacija koje ne možemo ukomponirati u našu listu, no za kraj moramo još samo izdvojiti našeg velikog reli-vozača, Niku Pulića, koji se na WRC Croatia trebao oprostiti od karijere koja traje već 40 godina. Koronavirus bio je prejak, završio je u bolnici odakle je pratio sva zbivanja. No, kako i sam kaže, „bit će još prilika“. Sljedeće godine WRC se vraća u granice „Lijepe naše“, samo je pitanje na kojim lokacijama, hoće li otići nešto zapadnije, na dobro poznate reli-staze u Istru, ili će pak ostati u kontinentalnom dijelu države. Gdje god da bude, Niku bismo trebali gledati u borbi s najboljima.
Konačni poredak Croatia Rallyja (WRC)
POZICIJA | VOZAČ | SUVOZAČ | AUTOMOBIL | VRIJEME |
---|---|---|---|---|
1. | Sebastien Ogier (Fra) | Julien Ingrassia (Fra) | Toyota Yaris | 2:51:22.9 |
2. | Elfyn Evans (UK) | Scott Martin (UK) | Toyota Yaris | +0.6 |
3. | Thierry Neuville (Bel) | Martijn Wydaeghe (Bel) | Hyundai i20 Coupe | +8.1 |
4. | Ott Tanak (Est) | Martin Jarveoja (Est) | Hyundai i20 Coupe | +1:25.1 |
5. | Adrien Fourmaux (Fra) | Renaud Jarmoul (Bel) | Ford Fiesta | +3:09.7 |
6. | Takamoto Katsuta (Jap) | Daniel Barritt (UK) | Toyota Yaris | +3:31.8 |
7. | Gus Greensmith (UK) | Chris Patterson (UK) | Ford Fiesta | +3:58.8 |
8. | Craig Breen (Irs) | Paul Nagle (Irs) | Hyundai i20 Coupe | +4:28.2 |
9. | Pierre-Louis Loubet (Fra) | Vincent Landais (Fra) | Hyundai i20 Coupe | +33:19.9 |
10. | Armando Pereira (Fra) | Remi Tutelaire (Fra) | Ford Fiesta | +40:57.7 |
– | Kalle Rovanpera (Fin) | Jonne Halttunen (Fin) | Toyota Yaris | etapa 1 (izlijetanje) |
– | NIKO PULIĆ (HRV) | ALEKSANDRA KOVAČIĆ (HRV) | FORD FIESTA | bolest |
Ukupni poredak (3/12)
POZICIJA | VOZAČ | BODOVI |
---|---|---|
1. | Sebastien Ogier (Fra) | 61 |
2. | Thierry Neuville (Bel) | 53 |
3. | Elfyn Evans (UK) | 51 |
4. | Ott Tanak (Est) | 40 |
5. | Kalle Rovanpera (Fin) | 39 |