Često je poprilično lako odrediti koja je ekipa ili igrač favorit u meču na koji se želimo kladiti. Osim statistike i podataka kao što je međusobni omjer, prateći sport je ponekad sasvim dovoljno za znati tko će doći do pobjede. Međutim, u nekim situacijama je netko toliko velik favorit da se jednostavno niti ne isplati odigrati taj ishod na kladionici jer dobitak bi bio premalen pa se stoga traži neki alternativni način kako i dalje ukazati svoje povjerenje ekipi, a da i eventualni dobitak bude zadovoljavajuć. Tu u igru dolaze hendikepi, a kako oni funkcioniraju te koje su vrste najpopularnije, pokušat ćemo objasniti u nastavku.
Hendikep
Igrati okladu s hendikepom znači da u startu jednoj od dvije momčadi ili jednom od dva igrača dajemo nekakav zaostatak. Primjerice, ako je kvota na pobjedu jedne ekipe preniska, možemo reći kako će ona slaviti s 2, 3 ili više golova razlike. U tom slučaju i dalje smatramo da će ta ekipa pobijediti, ali s više golova razlike te je u tom slučaju i kvota znatno veća. Naravno, takva oklada sa sobom donosi i veći rizik, ali je i dalje jedan od najčešće igranih tipova oklade za koji znamo. Postoji nekoliko vrsta hendikepa, a oni funkcioniraju na različite načine.
Hendikep na pola broja
Hendikep na pola broja je onaj koji jednoj od dvije ekipe daje broj s polovinom, primjerice +2.5 ili –2.5. On bi značio da ekipa koja ima hendikep od +2.5 ulazi u utakmicu s prednošću od 2.5 gola, dok ekipa koja ima hendikep od –2.5 ulazi sa zaostatkom od 2.5 gola. Dakle, ako kažemo da će ekipa koja u utakmicu ulazi s -2.5 gola pobijediti, kako bi naš listić bio dobitan ona mora slaviti s 3 ili više golova razlike, u suprotnom će ona izgubiti. Isto vrijedi i za suprotnu situaciju kada ulazi s +2.5 gola, a tada će ekipa biti pobjednička dok god ne izgubi s 3 ili više razlike.
Hendikep s cijelim brojem
Hendikepi s cijelim brojem znače da jednoj ekipi dajemo prednost cijeloga broja, primjerice –1.0 ili +1.0. Ovdje postoji tri potencijalna ishoda za razliku od dva koja su moguća kod hendikepa s pola broja. Ako ekipa prije utakmice ima -1.0 golova zaostatka to znači da će biti pobjednička ako slavi s 2 ili više golova razlike, a gubitnička ako rezultat bude neriješen ili izgubi. Međutim, ako ekipa s hendikepom od –1.0 uspije slaviti s jednim golom razlike, igraču koji je odigrao hendikep vraća se ulog. Suprotno vrijedi za ekipe koje su u utakmicu ušle s +1.0.
Hendikep s četvrtinom broja
Primjer hendikepa s četvrtinom broja može biti –3.25 ili -3.75. On objedinjuje oba prethodno opisana hendikepa te na kraju stvara efekt kao da je igrač odigrao dva listića. Ako ekipa u utakmicu uđe sa spomenutim hendikepom od –3.25 golova, gleda se kao da je igrač uplatio pola svog uloga na hendikep od –3.0, a pola na –3.5. Zatim će svaka od polovina biti isplaćena, vraćena ili izgubljena ovisno o krajnjem rezultatu utakmice. Isto vrijedi i za hendikepe poput –3.75 gdje će se gledati kao da je igrač odigrao pola uloga na hendikep –3.5, a pola na –4.0.