Hrvatska će ovog vikenda ponovo ugostiti najbolje relijaše današnjice. Bit će to treća godina u nizu da je naša zemlja dio kalendara Svjetskog reli prvenstva, što prije samo jednog desetljeća nismo mogli ni sanjati, jer automobilizam je sport koji se obično veže isključivo za mnogoljudne i bogate države.
Svejedno, organizatori su uspjeli nemoguće i doveli jedno od najatraktivnijih automoto natjecanja u Hrvatsku, a naša zemlja privukla je u te tri godine više pažnje nego što smo se uopće nadali.
Drama je nešto bez čega Croatia Rally čini se da ne može, zbog čega će ostati u dugom sjećanju ljubitelja relija čak i ako jednog dana izgubi mjesto u kalendaru…
Tijesne pobjede, sudar u prometu, pogibija
Hrvatski reli već 2021. godine se pretvorio u zaista intrigantnu poslasticu. Utrkivanje je bilo izuzetno neizvjesno, a sve je to začinio osmerostruki prvak Sebastien Ogier, kada se sudario s osobnim automobilom u Novom Zagrebu i zatim pobjegao od policije.
Taj je incident obišao cijeli svijet, ali nesporazumi su izglađeni pa je Francuz uspio nastupiti na završnim brzincima i na kraju doslovno u zadnjem zavoju pobijediti Elfyna Evansa, s prednošću manjom od sekunde.
Prošle godine uvjeti za vožnju su bili toliko teški da je čak i otkazan brzinac na Platku, što se u reliju gotovo nikad ne događa. Zapalio se automobil Olivera Solberga nakon izlijetanja, a ponovo je vrhunac drame bio u Kumrovcu, gdje je Kalle Rovanperä velikim preokretom u zadnjem brzincu preskočio Otta Tänaka, vozeći na gumama za koje se vjerovalo da su pogrešan izbor.
Tako je Finac pokazao da je talent kakav se rijetko rađa i do kraja sezone osigurao je naslov prvaka, kao daleko najmlađi prvak u povijesti WRC-a.
A ove godine nije reli trebao ni početi da doživimo dramu, jer na testiranju u Hrvatskom Zagorju poginuo je Irac Craig Breen. Riječ je o jednom od najboljih vozača posljednjih godina, a život je izgubio u čudnoj nesreći koja je pokazala da sigurnost WRC automobila baš i nije savršena, barem kad je u pitanju bočni prozor.
Nadajmo se da će to biti i jedina ružna vijest ovog vikenda te da će do nedjelje ponovo pažnju privlačiti isključivo neizvjesna sportska borba, bez opasnih izlijetanja i incidenata…
Blato i izazovan asfalt
Iako imaju priliku voziti po grbavim cestama u Keniji, ledenim pistama u Skandinaviji i na različitim lokacijama na kojima elita juri uz rub provalije, Hrvatska se svejedno smatra jednim od najvećih izazova u svijetu relija.
Radi se o kombinaciji čak šest različitih vrsta asfalta, od onog glatkog poput piste do grbavog, nadignutih i ispucalog. Drugim riječima, sve ono što frustrira vozače osobnih automobila savršeno je za neizvjesno utrkivanje u reliju.
Hrvatski brzinci kombinacija su brze jurnjave i oštrih zavoja, a potrošnja guma je takva da je njihov pravilan izbor jedna od najvažnijih stvari tijekom utrkivanja. Dodajmo tome tijesne ceste na kakvima se juri po Hrvatskom Zagorju svakog dana te prirodne ljepote Žumberka i Platka koji promoviraju hrvatski turizam pa dobivamo pravi spektakl u kojem zaista možemo uživati.
Šteta jedino što hrvatski vozači ne mogu konkurirati na samom vrhu. Reli je jednostavno preskup sport da bi nešto mogli napraviti protiv elite, no barem im je ovaj reli prilika da se pokažu na svjetskoj sceni.
Sve u svemu, Croatia Rally zaista je obogatio sportsku ponudu u našoj zemlji i nadajmo se da pogibija Breena neće negativno utjecati na mjesto Hrvatske u kalendaru WRC-a. Uostalom, incident se uopće nije dogodio na službenoj ruti našeg relija…