ESport, ili elektronički sport, predstavlja dinamičan i rastući fenomen koji je procvao s razvojem digitalne tehnologije. Ova vrsta natjecanja u videoigrama stekla je ogromnu popularnost diljem svijeta, privlačeći milijune zaljubljenika u igre, ali i pažnju sponzora, medija te čak i tradicionalnih sportskih organizacija.
Ako se pitate što je eSport, on se ukratko odnosi na natjecanja u videoigrama na profesionalnoj razini, gdje se igrači natječu u različitim žanrovima poput borilačkih igara, pucačina, strategija ili sportskih simulacija. Ono što eSport izdvaja iz mnoštva je ozbiljan pristup natjecanjima, organizirane lige, turniri s velikim nagradama te strastvena zajednica igrača i navijača.
Osim što predstavlja vrhunsku razinu igračkih vještina, eSport također obuhvaća profesionalne trenere, menadžere, komentatore i druge uloge koje čine ovu industriju kompleksnom i dinamičnom. Igrači se često natječu u timovima, gdje suradnja i taktičko razmišljanje igraju ključnu ulogu u postizanju uspjeha.
U nastavku, podrobnije ćemo istražiti što je eSport, njegovu raznolikost, povijest, utjecaj na gaming industriju te kako je postao globalni fenomen s vlastitim setom pravila i normi. Saznat ćemo više o strukturi eSport natjecanja, popularnim igrama, i kako su igrači postali priznati sportaši u digitalnom svijetu.
Povijest
Povijest eSporta obuhvaća fascinantan put od skromnih početaka do globalnog fenomena koji danas privlači pažnju milijuna ljudi diljem svijeta. Evo pregleda ključnih trenutaka u povijesti eSporta:
- Rani dani (1970. – 1990.): Prvi znakovi eSporta javljaju se u ranoj fazi videoigara. Turniri su bili lokalni, a igre poput “Space Invaders” i “Pong” privlačile su entuzijaste. No, eSport kao organizirana disciplina još nije bio uspostavljen.
- Prvi turniri (1990. – 2000.): Početkom devedesetih godina, počinju se organizirati prvi turniri, a igrači počinju usklađivati svoje vještine na međunarodnoj razini. Igre poput “Street Fighter” i “Quake” postaju popularne na natjecanjima.
- Razvoj multiplayer igara (2000. – 2010.): S razvojem interneta, multiplayer igre postaju ključne. Igre kao “Counter-Strike”, “StarCraft” i “Warcraft III” dobivaju ogroman broj igrača, a organizirana natjecanja postaju sve ozbiljnija.
- Pojavljivanje profesionalnih liga (2010. – 2015.): U ovom razdoblju počinju se formirati profesionalne lige i timovi, a eSport postaje ozbiljan posao. Razvoj streaming platformi poput Twitcha omogućava gledateljima da prate svoje omiljene igrače uživo.
- E-sport na Olimpijskim igrama (2018.): Iako ne i kao službeni olimpijski sport, eSport dobiva priznanje kada je uvršten u program Zimskih olimpijskih igara 2018. godine kao demonstrativna disciplina.
- Globalna popularnost (2015. – danas): E-sport doživljava eksplozivni rast popularnosti, privlačeći sponzore, ulagače, televizijske prijenose i masovnu podršku navijača. Turniri poput “The International” za “Dota 2” i “League of Legends World Championship” postaju spektakli s milijunskim nagradnim fondovima.
- Profesionalizacija i velike nagrade (danas): E-sportaši postaju priznati profesionalci, a organizacije poput “Overwatch League” i “League of Legends Pro League” postavljaju standarde za profesionalizaciju i strukturu liga.
Povijest eSporta svjedoči o impresivnom putovanju, od amaterskih turnira do globalnog fenomena s milijardama dolara u industriji. Ovaj kontinuirani rast naglašava važnost eSporta u suvremenom društvu i njegovu sposobnost povezivanja ljudi širom svijeta kroz ljubav prema videoigrama.
Što je eSport?
eSport, skraćenica od elektronički sport, predstavlja natjecanja u videoigrama na profesionalnoj razini. Ova forma natjecanja uključuje igrače koji se natječu u različitim žanrovima videoigara, bilo da se radi o borbenim igrama, pucačinama, strategijskim igrama ili sportskim simulacijama. Ključna karakteristika eSporta je visoki stupanj organizacije, profesionalizma te stvaranje strukturirane kompetitivne scene s različitim timovima, turnirima i ligama.
Glavne značajke eSporta uključuju:
- Natjecateljski duh: Igrači se natječu na visokoj razini vještina kako bi postigli uspjeh u svojim odabranim igrama. Natjecanja često uključuju pojedinačne igrače ili timove koji se bore za titule, nagrade i priznanja.
- Profesionalna struktura: E-sport ima razvijenu strukturu s profesionalnim igračima, trenerima, menadžerima i ostalim podržavajućim članovima. Organizacije timova, lige i turniri pridonose ozbiljnosti eSporta.
- Strastvena zajednica: Iza eSporta stoji velika zajednica igrača, navijača, sponzora i entuzijasta. Streaming platforme kao što su Twitch omogućuju gledateljima praćenje omiljenih igrača uživo, interakciju s njima te sudjelovanje u zajednici.
- Raznolikost igara: E-sport obuhvaća širok spektar igara koje su popularne u različitim žanrovima. To uključuje pucačine poput “Counter-Strike” i “Call of Duty”, strategijske igre poput “League of Legends” i “Dota 2”, te sportske simulacije poput “FIFA” i “Rocket League”.
- Globalna prisutnost: E-sport je postao globalni fenomen, s milijunima igrača i gledatelja diljem svijeta. Veliki turniri privlače pažnju međunarodne publike, a igrači postaju priznati i poštovani širom planeta.
E-sport se razvija i mijenja kako tehnologija napreduje, a sve veća podrška i interes svjedoče o rastućem utjecaju ove forme natjecanja u suvremenom društvu.
Tumačenje eSporta kao sporta
Pitanje hoće li se eSport smatrati sportom izaziva rasprave i različita stajališta diljem svijeta. Ovo pitanje je kompleksno i uključuje različite aspekte definicije sporta, tradicionalnih i modernih shvaćanja, te kulturne i društvene perspektive. Evo nekoliko ključnih argumenata sa svake strane:
Za:
- Fizički i mentalni napor: Iako eSport ne uključuje fizičku aktivnost na način na koji to čini većina tradicionalnih sportova, igrači su izloženi visokim razinama mentalnog napora, reakcijskim vještinama i brzim odlukama, što neki smatraju ekvivalentom fizičkog napora.
- Organizacija i profesionalizam: E-sport ima strukturu i organizaciju sličnu tradicionalnim sportovima. Tu su profesionalne lige, timovi, natjecanja, sponzorstva te prateći stručnjaci kao što su treneri i menadžeri.
- Globalna popularnost i gledanost: E-sport privlači ogroman broj gledatelja širom svijeta, a veliki turniri poput “League of Legends World Championship” i “The International” imaju milijunske nagradne fondove, što ukazuje na globalni interes i priznanje.
Protiv:
- Fizička aktivnost: Tradicionalno, sport je povezan s fizičkom aktivnošću. Budući da eSport obično uključuje sjedenje ispred računala, neki smatraju da nedostaje klasični element fizičke aktivnosti prisutne u većini sportova.
- Tradicionalne vrijednosti sporta: Neki tvrde da eSport nedostaje određenim tradicionalnim vrijednostima sporta poput tjelesnog zdravlja, timskog duha, fair playa i elementa natjecanja na otvorenom.
- Definicija sporta: Postoje različite definicije sporta koje uključuju fizičku aktivnost, natjecanje, pravila i organizaciju. E-sport ispunjava neka od tih kriterija, ali neki smatraju da mu nedostaje klasični element fizičke izdržljivosti.
U konačnici, prihvaćanje eSporta kao sporta ovisi o individualnom stajalištu i kriterijima koje netko postavlja za definiciju sporta. Bez obzira na stajalište, eSport je nedvojbeno postao značajan i respektabilan oblik natjecanja s golemim utjecajem na suvremeno društvo.
Igre na eSports natjecanjima
Na eSport natjecanjima igraju se različite igre iz različitih žanrova. Popularnost igara često varira prema regiji, godini i trenutnim trendovima. Evo nekoliko najčešće igranih igara na eSport natjecanjima:
- League of Legends: Multiplayer online battle arena (MOBA) igra u kojoj se dva tima natječu kako bi uništili bazu protivničkog tima. “League of Legends” ima ogromnu globalnu zajednicu i redovite profesionalne lige širom svijeta.
- Dota 2: Još jedna popularna MOBA igra, “Dota 2” također okuplja veliki broj igrača i profesionalnih timova. Igrači kontroliraju heroje s jedinstvenim sposobnostima i cilj je uništiti protivničku Ancient bazu.
- Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO): Taktička pucačina u prvom licu gdje se dva tima, teroristi i antiteroristi, bore u rundama. Ova igra ima dugogodišnju tradiciju natjecanja i lige poput ESL Pro League.
- Overwatch: Timski pucač u prvom licu gdje igrači preuzimaju uloge različitih heroja s različitim sposobnostima. Overwatch lige okupljaju profesionalne timove i igrače u borbi za titulu najboljeg.
- Fortnite: Battle royale igra u kojoj igrči traže opremu i bore se kako bi preživjeli do kraja. “Fortnite” je poznat po svojoj popularnosti među mlađom publikom, a turniri s visokim nagradama privlače pažnju igrača.
- Call of Duty serijal: Različite igre iz “Call of Duty” serijala često se koriste u eSport natjecanjima. “Call of Duty: Modern Warfare” i “Call of Duty: Warzone” su popularne igre u eSport sceni.
- StarCraft II: Real-time strategy igra koja zahtijeva brze odluke i taktičko razmišljanje. “StarCraft II” okuplja profesionalce iz cijelog svijeta u natjecanjima poput GSL u Južnoj Koreji.
- FIFA: Serijal nogometnih simulacija, posebice “FIFA”, ima svoje eSport natjecanja. Igrači se natječu u virtualnom nogometu kako bi osvojili prestižne titule.
Osim navedenih igara, postoji mnogo drugih koje se redovito igraju na eSport natjecanjima. Trenutne popularnosti i trendovi u industriji igara mogu utjecati na to koje igre dominiraju eSport scenom u određenom vremenskom razdoblju.
ESport natjecanja
Postoji niz poznatih i prestižnih eSport natjecanja diljem svijeta koja privlače najbolje igrače, timove i ogromnu gledateljsku publiku. Evo nekoliko od njih:
- The International (Dota 2): Organiziran od strane Valve Corporation, “The International” je najprestižnije natjecanje u igri “Dota 2”. To je turnir s najvećim nagradnim fondom u eSport povijesti, a okuplja najbolje timove iz cijelog svijeta.
- League of Legends World Championship: Riot Games organizira ovaj turnir koji okuplja najbolje timove iz “League of Legends”. Svake godine, najbolji timovi iz različitih regija natječu se za titulu svjetskog prvaka.
- ESL One: Serija turnira organiziranih od strane ESL (Electronic Sports League) koja uključuje igre poput “Counter-Strike: Global Offensive,” “Dota 2” i “Rainbow Six Siege”. Ovi turniri privlače velike timove i gledatelje.
- ELEAGUE Major (CS:GO): Ovo je jedan od najprestižnijih turnira u “Counter-Strike: Global Offensive”. Organizira se u sklopu ELEAGUE-a, a privlači najbolje CS:GO timove s globalne scene.
- BlizzCon (StarCraft II, Overwatch, Hearthstone): Organiziran od strane Blizzard Entertainment, BlizzCon okuplja natjecanja u različitim igrama poput “StarCraft II,” “Overwatch” i “Hearthstone”. Ovaj događaj privlači pažnju fanova različitih Blizzardovih igara.
- FIFA eWorld Cup: FIFA organizira eSport natjecanja u okviru svoje popularne serije nogometnih igara. FIFA eWorld Cup privlači najbolje virtualne nogometne igrače iz cijelog svijeta.
- IEM (Intel Extreme Masters): Serija turnira koju organizira ESL, a sponzorira Intel. IEM uključuje natjecanja u različitim igrama poput “Counter-Strike: Global Offensive” i “StarCraft II”.
- Fortnite World Cup: Fortnite, popularna battle royale igra, organizira svoje Svjetsko prvenstvo koje uključuje turnire za solo i timsku konkurenciju. Nagradni fondovi su iznimno visoki.
- Capcom Cup (Street Fighter V): Za ljubitelje borilačkih igara, Capcom Cup je najprestižnije natjecanje u igri “Street Fighter V”. Okuplja najbolje borilačke igrače koji se natječu za titulu prvaka.
Ove su manifestacije samo neki od brojnih eSport turnira i natjecanja koja se održavaju tijekom godine. Svako natjecanje privlači pažnju svoje specifične zajednice igrača i gledatelja, doprinoseći globalnom rastu eSporta.
Kritike
Unatoč rastućoj popularnosti, eSport nije imun na kritike, a neki od najčešćih izazova i kritika uključuju:
- Sjedilački način života: Igrači eSporta često provode puno vremena ispred računala ili konzola, što može dovesti do sjedilačkog načina života. Nedostatak tjelesne aktivnosti može pridonijeti zdravstvenim problemima poput pretilosti i problema s leđima.
- Oči i zdravlje: Gledanje u ekran dugi niz sati može uzrokovati umor očiju, nesanicu i druge probleme vezane uz zdravlje očiju. Također, dugotrajno igranje može doprinijeti stresu i mentalnom umoru.
- Socijalna izolacija: Igrači eSporta često provode puno vremena igrajući online igre, ponekad na račun stvarnih socijalnih interakcija. To može dovesti do osjećaja izolacije i smanjenja socijalnih vještina, posebice ako se igra previše.
- Nedostatak fizičke aktivnosti: Za razliku od tradicionalnih sportova, eSporti obično ne uključuju tjelesnu aktivnost. Ovo može dovesti do negativnih učinaka na tjelesno zdravlje i kondiciju igrača.
- Pravila o doping kontroli: U nekim eSport natjecanjima postavljeni su standardi za kontrolu dopinga, s obzirom na to da su neki igrači pokušavali poboljšati svoje performanse uz pomoć stimulansa i drugih tvari.
- Netransparentnost u sustavu rangiranja: U nekim slučajevima, sustavi rangiranja i odabira igrača ili timova za natjecanja mogu biti neprozirni, što može dovesti do sumnji u poštenje i transparentnost.
- Financijski pritisak: Unatoč visokim nagradama na najvišoj razini eSporta, postoji i velik broj igrača koji se natječu za manje iznose novca ili čak volonterski. To može izazvati financijski pritisak na igrače, posebice na mlade koji pokušavaju ući u profesionalni eSport.
- Zloupotreba i nepoštene prakse: Kao i u bilo kojoj industriji, eSport se suočava s izazovima vezanim uz prijevare, varanja, i neetičko ponašanje, uključujući i situacije poput nameštanja rezultata.
Važno je napomenuti da se eSport razvija i suočava s izazovima, a zajednica i organizacije rade na rješavanju ovih pitanja kako bi stvorile održivo i zdravo okruženje za igrače i gledatelje.
Pokrivenost eSporta kroz medije
Pokrivenost eSporta u medijima je značajno porasla kako je ova industrija postala sveprisutnija i popularnija. Evo nekoliko ključnih aspekata pokrivenosti eSporta u medijima:
- Portali: Mnogi medijski portali i web stranice posvećeni su izvještavanju o najnovijim događajima, rezultatima, transferima i pričama unutar svijeta eSporta. Ove stranice često prate najnovije trendove, turnire i vijesti vezane uz igre.
- Streaming platforme: Streaming platforme poput Twitcha imaju ključnu ulogu u promociji eSporta. Igrači često streamaju svoje igre, turnire se prenose uživo, a komentatori (casters) prate i analiziraju igre, pružajući gledateljima uvid u događaje u stvarnom vremenu.
- Televizija: Neki eSport događaji i lige imaju televizijske prijenose. Određene sportske mreže i kanali posebno posvećeni eSportu prikazuju turnire i specifične emisije vezane uz igre.
- Dokumentarni filmovi i serije: Popularnost eSporta dovela je do produkcije dokumentarnih filmova i serija koje istražuju živote i priče profesionalnih igrača, timova te same eSport industrije.
- Sponzorstva i oglašavanje: Sve više sponzorstava i oglašavanja povezano je s eSportom. Različite marke i tvrtke prepoznale su potencijal u oglašavanju unutar ove ciljne skupine i često podržavaju timove ili turnire.
- Podcasti: Razni podcasti posvećeni su eSportu, pružajući dublje analize, intervjue s igračima i stručnjacima, te razgovore o najnovijim dešavanjima u eSport svijetu.
- Socijalni mediji: eSportaši i organizacije koriste društvene medije poput Twittera, Instagrama i Facebooka za komunikaciju s fanovima, objavljivanje najnovijih informacija te promociju svojih događanja.
- Esports novinarski timovi: Postoje novinarski timovi i stručnjaci koji se specijaliziraju za izvještavanje o eSportu. Ovi profesionalci prate i analiziraju događaje te pružaju uvid u pozadinu eSport svijeta.
Pokrivenost eSporta u medijima nastavlja rasti s porastom popularnosti i priznavanja ovog oblika natjecanja. Mediji prate eSport ne samo kao zabavu, već i kao ozbiljnu industriju s vlastitim pričama, dramama i usponima.
Svjetski eSport igrači
Postoji mnogo talentiranih eSport igrača koji su postali priznati i poznati unutar svojih zajednica. Ovi igrači često stječu slavu svojim impresivnim vještinama, sudjelovanjem u najprestižnijim turnirima te privlačeći pažnju svojom posvećenošću i radom. Neki od poznatih svjetskih eSportaša uključuju:
- Lee “Faker” Sang-hyeok (League of Legends): Faker je južnokorejski profesionalni igrač “League of Legends” koji se smatra jednim od najboljih igrača u povijesti ovog popularnog MOBA žanra. Osvojio je brojne naslove s ekipom T1 (Telecom 1) i postao ikona svjetskog eSporta.
- Jian “Uzi” Zi-Hao (League of Legends): Kineski igrač poznat po svojim impresivnim performansama u “League of Legends”. Uzi je stekao reputaciju kao jedan od najboljih ad carry igrača i nastupao za timove poput RNG (Royal Never Give Up).
- Aleksei “S1mple” Kostyliev (CS:GO): S1mple je ukrajinski igrač “Counter-Strike: Global Offensive” koji se smatra jednim od najtalentiranijih igrača u ovom pucačkom žanru. Nastupao je za timove poput Natus Vincere (Na’Vi) i osvojio mnoge nagrade.
- Jang “DingTuo” Hyun-jae (Hearthstone): Poznat kao “DawN,” ovaj južnokorejski igrač Hearthstone-a stekao je popularnost zbog svojih izuzetnih vještina u ovoj kartaškoj igri. Osvojio je nekoliko turnira i redovito sudjeluje u međunarodnim natjecanjima.
- Joona “Serral” Sotala (StarCraft II): Serral je finski profesionalni igrač “StarCraft II” i smatra se jednim od najboljih u toj igri. Osvojio je nekoliko turnira i postao poznat po svojim impresivnim strategijama i igračkim sposobnostima.
- Matthew “Nadeshot” Haag (Call of Duty): Nadeshot je bivši profesionalni igrač “Call of Duty” koji se kasnije usmjerio na vođenje i suosnivanje organizacije 100 Thieves. Postao je i popularni YouTube sadržaj stvarajući sadržaje vezane uz eSport.
- Sasha “Scarlett” Hostyn (StarCraft II): Kanadska profesionalna igračica “StarCraft II” koja se ističe u muškom dominiranom eSport svijetu. Scarlett je osvojila mnoge turnire i postala uzor mnogim mladim igračicama.
- Jian “Uzi” Zi-Hao (League of Legends): Kineski ad carry igrač koji je stekao globalnu slavu svojim iznimnim vještinama u “League of Legends”. Bio je poznat po svojoj agresivnoj igri i sudjelovanju na najprestižnijim turnirima.
Ovi igrači su samo neki od mnogih koji su doprinijeli rastu eSporta i privukli pažnju svojim iznimnim igračkim vještinama i doprinosima zajednici. Važno je napomenuti da se eSport scene kontinuirano mijenjaju i razvijaju, pa su i novi talenti uvijek u usponu.
Hrvatski eSport igrači
Hrvatska ima nekoliko talentiranih eSportaša koji su postigli značajne uspjehe u svojim specifičnim igrama. Evo nekoliko poznatih hrvatskih eSportaša:
- Luka “PerkZ” Perković (League of Legends): PerkZ je poznati hrvatski profesionalni igrač “League of Legends”. Igrao je za G2 Esports i bio ključni igrač koji je pomogao timu u postizanju iznimnih rezultata na europskoj i svjetskoj razini.
- Nikola “NiKo” Kovač (Counter-Strike: Global Offensive): NiKo je jedan od najboljih igrača “Counter-Strike: Global Offensive” na svijetu. Igrao je za različite timove, uključujući FaZe Clan, gdje je bio ključni igrač i kapetan.
- Toni “Topa” Miličević (Rocket League): Topa je hrvatski profesionalni igrač “Rocket League”. Nastupao je za različite europske ekipe i sudjelovao u mnogim turnirima.
Važno je napomenuti da svjetska eSport scena neprestano evoluira, a pojedinci se mogu kretati između različitih timova i igara tijekom svojih karijera. Ovi eSportaši predstavljaju samo nekoliko primjera hrvatskih talenata u svijetu eSporta, a broj talentiranih igrača iz Hrvatske svakim danom raste.
ESport u Hrvatskoj
eSport u Hrvatskoj doživljava sve veći rast i popularnost, a zajednica eSportaša, organizacija i navijača kontinuirano se širi. Evo nekoliko ključnih aspekata eSporta u Hrvatskoj:
- Organizacija turnira: U Hrvatskoj se sve češće organiziraju lokalni i regionalni eSport turniri. Ti turniri često uključuju popularne igre poput “League of Legends”, “Counter-Strike: Global Offensive”, “FIFA” i drugih.
- Klubovi i organizacije: Pojavljuju se eSport klubovi i organizacije koje okupljaju igrače, trenera i entuzijaste. Ti klubovi pružaju podršku igračima, organiziraju treninge i sudjeluju u natjecanjima.
- Edukacija i svijest: S porastom popularnosti eSporta, počinju se pojavljivati inicijative usmjerene na edukaciju i svijest o eSportu. Održavaju se radionice, predavanja i događaji koji pomažu u boljem razumijevanju eSporta među širom javnošću.
- Sudjelovanje na međunarodnoj razini: Hrvatski eSportaši i timovi sudjeluju na međunarodnim turnirima, predstavljajući Hrvatsku u globalnoj eSport zajednici. Neki su postigli zapažene rezultate na regionalnim i svjetskim natjecanjima.
- Streamanje i sadržaj: Streamanje putem platformi poput Twitcha postaje popularan način za eSportaše da komuniciraju s publikom, dijele svoje igre i stvaraju zajednicu oko svojih kanala. Osim toga, stvaranje YouTube sadržaja također doprinosi promociji hrvatskih eSportaša.
- Sponzorstva i partnerstva: Povećava se interes tvrtki za sponzorstvima i partnerstvima s eSportašima i organizacijama u Hrvatskoj. Ove suradnje pridonose financijskoj podršci eSporta i omogućuju razvoj profesionalnijih timova.
- Edukacija o sigurnosti i etici: S obzirom na to da eSport privlači sve više mladih ljudi, počinje se naglašavati važnost edukacije o sigurnosti i etičkim pitanjima u eSport zajednici.
- Virtualni sportovi: Uz tradicionalne eSport igre, rastući interes pokazuje se i u virtualnim sportovima poput “F1 Esports” i “eFootball PES” turnirima.
Unatoč svim pozitivnim aspektima, eSport u Hrvatskoj i dalje suočava izazove, uključujući potrebu za infrastrukturnom podrškom, financiranjem i priznavanjem eSporta kao legitimnog oblika natjecanja. S obzirom na trenutni trend rasta, očekuje se daljnje jačanje eSport scene u Hrvatskoj.
ESport na Olimpijskim igrama
Pitanje uključivanja eSporta na Olimpijske igre izaziva rasprave unutar sportske zajednice, a stavovi se razlikuju. Evo nekoliko ključnih aspekata u vezi s eSportom na Olimpijskim igrama:
- Rasprava o statusu eSporta: Postoji kontroverza oko toga treba li eSport smatrati sportom u klasičnom smislu. Olimpijski pokret tradicionalno promiče sportske vrijednosti poput tjelesne aktivnosti i fair playa, dok eSport često podrazumijeva natjecanje u virtualnoj realnosti.
- Raznolikost igara: eSport obuhvaća širok spektar igara iz različitih žanrova, što otežava odabir određene igre ili skupa igara koje bi predstavljale eSport na Olimpijskim igrama. Olimpijski odbor želi izbjeći pristranost prema određenim igrama ili žanrovima.
- Standardizacija pravila i etike: Da bi eSport bio uključen na Olimpijske igre, trebalo bi postojati standardizirano pravilo i etički okvir koji bi omogućili poštenu i jednaku konkurenciju. Olimpijski odbor traži visoke standarde sportskog ponašanja.
- Inkluzivnost i privlačnost mlađe publike: Neki zagovornici uključivanja eSporta tvrde da bi to privuklo mlađu publiku Olimpijskim igrama, budući da eSport ima veliku popularnost među mladima. Uključivanje eSporta može poboljšati globalnu privlačnost Olimpijskih igara.
- Tehnički izazovi: Organizacija eSporta na Olimpijskim igrama suočava se s tehničkim izazovima, uključujući pitanja vezana uz internet, računalne sustave, hardver i infrastrukturu, s obzirom na specifičnosti eSport natjecanja.
- Potencijalna fragmentacija: S obzirom na raznolikost eSporta, uključivanje samo određenih igara ili žanrova može rezultirati fragmentacijom i nepopularnošću među različitim zajednicama igrača.
Unatoč izazovima, neki koraci su poduzeti prema suradnji između Međunarodnog olimpijskog odbora i eSporta. Na primjer, eSport se počeo pojavljivati kao demonstracijski sport na nekim regionalnim sportskim događanjima. Međutim, odluka o uključivanju eSporta na Olimpijske igre ostaje otvorena i ovisi o daljnjim pregovorima i razvoju u odnosu između eSporta i olimpijskog pokreta.
U nastavku ćemo dati odgovore na često postavljena pitanja u vezi eSporta, ali i gaming industrije…
Koja je najpopularnija eSport igra?
Popularnost eSport igara može varirati ovisno o regiji, vremenskom razdoblju i trendovima u industriji igara. Međutim, nekoliko igara je konzistentno držalo visoku popularnost tijekom godina. Na temelju globalne privlačnosti, nekoliko igara se ističu kao najpopularnije eSport igre:
- League of Legends (LoL): “League of Legends” je MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) igra koja je dugi niz godina držala vrhunsku poziciju u svijetu eSporta. Organiziraju se regionalne i globalne lige, poput League of Legends World Championship, koje privlače veliki broj gledatelja.
- Dota 2: Još jedna popularna MOBA igra, “Dota 2” također ima snažnu globalnu prisutnost. The International, glavno godišnje natjecanje, često ima najveći nagradni fond u eSportu.
- Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO): “CS:GO” je taktička pucačina u prvom licu koja se održava na visokoj razini profesionalnog natjecanja. Redovito se organiziraju turniri poput ESL Pro League i ELEAGUE Major.
- Fortnite: “Fortnite” je popularna battle royale igra koja se brzo vinula među najpoznatije eSport igre. Ima široku bazu igrača, a turniri poput Fortnite World Cup privlače veliku pažnju.
- Overwatch: “Overwatch” je timski pucač u prvom licu koji kombinira različite heroje s jedinstvenim sposobnostima. Overwatch lige privlače fanove širom svijeta.
- FIFA: Serijal nogometnih simulacija “FIFA” također ima svoje mjesto u eSportu. Natjecanja poput FIFA eWorld Cup okupljaju najbolje igrače virtualnog nogometa.
- Valorant: Riot Games je s “Valorantom” stvorio taktički pucač u prvom licu koji brzo dobiva popularnost u eSport zajednici. Valorant Champions Tour privlači najbolje igrače na svjetskoj razini.
- Rocket League: “Rocket League” kombinira nogomet s vožnjom vozila, stvarajući jedinstveno sportsko iskustvo. Igra ima svoju eSport scenu, a Rocket League Championship Series (RLCS) je vrhunski turnir.
Važno je napomenuti da se popularnost eSport igara može mijenjati s vremenom, a nove igre mogu izroniti i privući pažnju igrača i gledatelja. Trenutno najpopularnije igre često imaju aktivne profesionalne lige i turnire, a njihova globalna prisutnost doprinosi statusu najpoznatijih eSport igara.
Koja videoigra je ostvarila najveći profit u povijesti?
“Grand Theft Auto V” (GTA V) je videoigra koja je ostvarila jedan od najvećih profita u povijesti industrije videoigara. Igra je razvijena od strane Rockstar North i objavljena od strane Rockstar Games, a prvi put je puštena u prodaju 2013. godine. Od tada, GTA V je ostvarila izniman komercijalni uspjeh i stvorila jedinstveni status u svijetu videoigara.
GTA V je prodan u više od 190 milijuna primjeraka, čineći je jednom od najprodavanijih videoigara svih vremena. Važno je napomenuti da je ovaj uspjeh rezultat prodaje na različitim platformama, uključujući PlayStation, Xbox, i PC. Također, “Grand Theft Auto Online”, online multiplayer komponenta igre, doprinijela je konstantnom prihodu kroz mikrotransakcije, što je dodatno povećalo profitabilnost igre.
GTA V je svojim open-world dizajnom, pričom, i raznolikošću gameplaya privukao ogromnu publiku, a kontinuirane nadogradnje i podrška od strane Rockstar Gamesa održavaju interes igrača. Iako su se od tada pojavile druge uspješne igre, GTA V ostaje jednim od najznačajnijih i najprofitabilnijih naslova u povijesti videoigara.
Koji je najveći nagradni fond u povijesti eSporta?
Najveći nagradni fond u povijesti eSporta pripada turniru “The International” u igri “Dota 2”. “The International” je godišnji turnir organiziran od strane Valve Corporation, a nagradni fond dolazi iz zajednice igrača koji kupuju “Battle Pass” proizvode.
Najveći nagradni fond na jednom turniru “The International” bio je u 2019. godini, kada je dostigao iznenađujućih preko 34 milijuna američkih dolara. Taj rekordni nagradni fond privukao je pažnju cijele eSport zajednice i postao simbol veličine i rasta eSport industrije. Važno je napomenuti da se nagradni fondovi u eSportu mogu mijenjati iz godine u godinu ovisno o uspjehu crowdfunding kampanja i potražnji zajednice.
Koja videoigra je najpopularnija među igračima?
Najpopularnija videoigra među igračima može se mijenjati tijekom vremena i ovisi o različitim preferencijama, platformama i žanrovima. No, nekoliko igara konzistentno privlači ogromnu publiku i zadržava visoku popularnost. Na temelju globalne privlačnosti, nekoliko igara se izdvaja:
- Fortnite: “Fortnite” je battle royale igra koja se brzo vinula u svjetsku popularnost. Poznata je po svojoj jednostavnoj mehanici, izgradnji objekata i redovitim sezonskim nadogradnjama. Fortnite privlači široku publiku, posebice među mlađim igračima.
- Minecraft: “Minecraft” je sandbox igra koja omogućava igračima kreiranje i istraživanje vlastitog virtualnog svijeta. Njegova jednostavnost i kreativni potencijal privukli su milijune igrača diljem svijeta.
- League of Legends: “League of Legends” (LoL) je popularna MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) igra. Nudi natjecateljsko iskustvo u kojem timovi igrača surađuju kako bi pobijedili protivničke timove. League of Legends ima ogromnu globalnu zajednicu.
- Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO): “CS:GO” je taktički pucač u prvom licu koji ima jaku prisutnost u eSportu. Popularan je među ljubiteljima konkurencijskih pucačkih igara i redovito se igra na profesionalnoj razini.
- Valorant: “Valorant” je taktički pucač u prvom licu koji je brzo stekao popularnost. Razvijen od strane Riot Gamesa, Valorant kombinira taktički pristup s jedinstvenim karakterima.
- Among Us: “Among Us” je multiplayer igra fokusirana na društveno interaktivno iskustvo. Postala je izuzetno popularna tijekom 2020. godine, posebice među strimerima i igračima koji žele zajedno surađivati i otkrivati tajne.
- Call of Duty: Warzone: “Warzone” je besplatni battle royale mod u sklopu igre “Call of Duty: Modern Warfare”. Zbog svoje popularnosti, Warzone privlači široku publiku ljubitelja pucačkih igara.
- Genshin Impact: “Genshin Impact” je akcijska avantura s elementima RPG-a koja je stekla popularnost zbog svoje otvorenosti svijeta, prekrane grafike i besplatnog modela igranja.
Važno je napomenuti da se popularnost igara mijenja tijekom vremena, a nove igre često izlaze i privlače pažnju igrača. Igračke preference također ovise o platformama, a popularnost može varirati između PC-ja, konzola i mobilnih uređaja.
Može li se od eSporta živjeti?
Da, od eSporta se može živjeti, i to na različite načine. Postoje različite mogućnosti kako ljudi mogu zarađivati od eSporta:
- Profesionalno natjecanje: Najuspješniji igrači mogu postati profesionalni eSportaši, zarađujući novac od natjecanja na turnirima, osvajanja nagrada i sponzorstava. Ovo uključuje igranje igara kao što su “League of Legends”, “Counter-Strike: Global Offensive”, “Dota 2”, i mnoge druge.
- Streaming: Mnogi eSportaši zarađuju novac putem streaminga na platformama poput Twitcha ili YouTubea. Gledatelji prate njihove emitiranje uživo, a eSportaši zarađuju od oglasa, donacija gledatelja i sponzorstava.
- Sponzorstva i partnerstva: Popularni eSportaši mogu sklapati sponzorske ugovore i partnerstva s brendovima. Ovi ugovori mogu uključivati promociju proizvoda ili brendova tijekom streamanja ili na društvenim mrežama.
- Trenerstvo i analitika: Stručnjaci u određenoj igri mogu zarađivati kao treneri ili analitičari. Pomažu igračima ili timovima da poboljšaju svoje vještine, analiziraju igre i daju savjete.
- Organizatori turnira i događanja: Osobe koje organiziraju eSport turnire, događanja ili vode eSport timove mogu zarađivati od sponzorstava, prodaje ulaznica, oglašavanja i drugih izvora prihoda.
- Razvoj igra: Programeri i dizajneri igara koji se fokusiraju na eSport možda će raditi za razvojne timove igara poput “League of Legends” ili “Overwatch”.
- Medijski poslovi: Novinari, kameramani, urednici i drugi medijski profesionalci mogu raditi u eSport medijima ili na prijenosima turnira.
- Esports organizacije: Vlasnici i menadžeri eSport organizacija imaju priliku zarađivati od sponzorstava, prodaje timova, i organizacije vlastitih natjecanja.
Iako su neki igrači postigli značajan uspjeh i prihod u eSportu, važno je napomenuti da je konkurencija jaka, a put do uspjeha može biti izazovan. Kao i u svakoj karijeri, individualne vještine, predanost i sreća igraju ključnu ulogu u postizanju uspjeha u eSportu.